Mindfulness & Coaching

Contact

Kim Freriksen
Mindfulness & Coaching

KvK 55682022
Dordrecht
T
E info@kimfreriksen.nl

Voorbeeld oefening

3 minuten ademruimte

Deze korte meditatieoefening helpt je om het piekerpatroon te doorbreken, op het moment dat je aan het piekeren bent. Je kunt deze oefening niet alleen doen als je piekert, maar ook als je je onaangenaam of gespannen voelt. Je leert je aandacht op het huidige moment te richten in plaats van op het verleden of de toekomst. Door deze oefening regelmatig toe te passen, wordt het makkelijker om het piekeren uit te stellen of te stoppen en om gevoelens even toe te laten zonder het meteen weg te willen hebben. Zodra je opmerkt dat je piekert of dat je je onaangenaam voelt, neem je drie minuten de tijd voor deze krachtige meditatieoefening.

Stap 1 (1 minuut)

Breng jezelf in het huidige moment door in een rechte houding te gaan zitten. Sluit je ogen en vraag je af: “wat ervaar ik op dit moment? Welke gedachten en gevoelens heb ik? Wat voel ik in mijn lijf? Waar voel ik spanning? Word je bewust van deze ervaringen, ook al zijn ze niet aangenaam. Richt je op je ademhaling en adem als het ware naar deze ervaringen toe en er weer vanaf.

Stap 2 (1 minuut)

Richt dan je volle aandacht op je ademhaling, volg je ademhaling. Je hoeft niets te veranderen aan je ademhaling. Het is goed zoals het is.

Stap 3 (1 minuut)

Breid dan je aandacht voor je ademhaling uit naar de rest van je lichaam. Op een manier dat je je bewust wordt van je gehele lichaam, je houding en je gezichtsuitdrukking.

Tot slot

Doe dan je ogen weer open. Je bent met je aandacht in het heden. Ga met aandacht verder met waar je mee bezig was. Doe iets om goed voor jezelf te zorgen; iets plezierigs, loop even naar buiten, drink met aandacht je koffie op of doe iets kleins wat voldoening geeft.

BuitenCoaching
Mindfulnesstraining
Mindful Running